xXxM@RuB@bExXx

Wednesday, June 5, 2013

Gawai 2013

                           SELAMAT HARI GAWAI 2013




SELAMAT HARI GAWAI 2013 buat rakyat Malaysia yang menyambut Hari Gawai 2013...Gayu Guru Gerai Nyamai, Nguan Menua..Ngajih Ke Kitak Sebilik Senang Lantang....

Tahun nie, sambutan Gawai aku dan dia tak seberapa..biasa jer...kalau tahun lepas, parents dgn adik beradik dia ada ikut...tapi tahun nie family dia balik kampung..nak Gawai sama pun family dia dah pindah rumah..tak tinggal bersama..sedih juga aku tengok dia...yang rapat dengan dia pun adik bongsu lelaki dia..yang lain...hmm...


Tahun nie, Gawai pun aku dan dia tak minum 'Ai Pengayu'..hmmm..nak tau ap tu 'Ai Pengayu'?...'Ai Pengayu' nie maksud dia minum air untuk panjang umur..kebiasaan nya air yang digunakan adalah air tuak atau air tapai..Upacara nie selalu dilakukan pada malam 31 Mei..di ambang Gawai...menjelang 1 Jun..minuman ini adalah untuk mendoakan kesejahteraan dan panjang umur..bagi seiapa yang ke rumah panjang orang Iban waktu Hari Gawai nie, wajib minum air tuak..pantang ditolak, atau dalam bahasa Iban 'Mali'...

Tapi sayangnya, tahun nie aku dan dia menyambut secara sederhana sahaja..lagipun, badan terasa penat jer..rasa macam lama dah tak cuti..

Hari Gawai nie aku dan dia ada lah juga 'Ngabang' ke rumah kawan2 yang menyambut Hari Gawai..Tahun nie aku tak minum..jadi tak mabuklah..kalau dulu,..hmm..sampai tak ingat dunia..aku tak suka sakit kepala kalau dah mabuk..nak makan pun susah, nak minum pun rasa lain jer..lagipun, aku jadi 'spare driver' dia...manalah tau kalau dia mabuk teruk sampai tak dapat nak drive...


No comments:

Post a Comment